Op zoek naar een passende baan?

Hoe maak je een motivatiebrief?

Sommige bedrijven vragen om een motivatiebrief. In zo’n brief wil jij laten weten waarom jij deze functie wil hebben. Het is belangrijk bij zo’n brief dat hij er netjes en strak uitziet. Daarvoor kan je gebruik maken van de volgende volgorde.

Begin
In de brief moet je als eerste beginnen met je eigen gegevens. Noteer daarna de gegevens van het bedrijf. Als laatste begin je met de aanhef. Dit ziet er zo uit:

Jouw naam
Straat en huisnummer
Postcode en woonplaats

Naam van het bedrijf
Naam van de persoon waaraan je schrijft
Straat en huisnummer
Postcode en woonplaats

Beste (naam van de persoon waar je aan schrijft),

Uitleg
In het middelste gedeelte van de brief, vertel je waarom jij deze functie moet krijgen. Hier kan je vertellen wat je eerder hebt gedaan. Vertel bijvoorbeeld over een opleiding die je hebt gevolgd of een certificaat die je hebt gehaald. Ook kan je hier zetten waar je eerder hebt gewerkt. Zo krijgen zij een goed beeld van jou en wat je eerder hebt gedaan.

Na deze uitleg kan je vertellen waarom jij hier wil werken. Lijkt het je een leuk bedrijf? Is de functie echt iets voor jou? Allemaal dingen die je kan uitleggen. Probeer ook aan te sluiten op dingen uit de vacature. Staat er bijvoorbeeld dat ze iemand zoeken die ‘goed is met zijn handen’ en ben jij dat? Zet dat dan in de brief!

Einde
Aan het einde van de brief kan je duidelijk maken dat je op gesprek wil komen. Bijvoorbeeld door de zin: ‘Ik word graag uitgenodigd op een persoonlijk gesprek’ of ‘Ik zie uw reactie graag tegemoet’. Eindig de brief vervolgens met je naam en een afsluitende groet, bijvoorbeeld:

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Jouw naam

Verder
Probeer in je motivatie aan de volgende dingen te denken:
- Kijk je brief na op spelfouten
- Laat jouw sterke punten goed naar voren komen
- Controleer je brief op de juiste gegevens
- Laat iemand anders je brief controleren
- Maak het niet langer dan 1 A4tje